czwartek, 9 maja 2013

ja matka- Iwona Drejer


Iwonka na początek:  opisz siebie w kilku słowach i swoje dokonania:))
  ID:Opisać siebie w kilku słowach? Zwariowałaś? Nie da się!  No dobra, jestem aktorką scen muzycznych po Studium Wokalno-Aktorskim im. D. Baduszkowej w Gdyni. 
  Już w szkole grałam w spektaklach takich jak "Ania z Zielonego Wzgórza", "Jesus Christ Superstar" (Teatr Musiczny w Gdyni), "West Side Story" (Teatr Muzyczny Capitol we Wroclawiu) czy "Grek Zorba" (Teatr Miejski w Gdyni).

 Ukończyłam rownież Zarządzanie Kulturą w Wyższej Szkole Umięjetności Społecznych w Poznaniu. Przez dwa lata pracowalam w impresariacie Teatru Nowego w Poznaniu, a kiedy przenioslam sie do Warszawy załozyłam firmę i przez rok zajmowałam się PR'em teatru IMKA, Studia Teatralnego KOŁO i Fundacji Filmowa Warszawa. W międzyczasie grałam w "Śnie Nocy Letniej" w reż. Wojtka Koscielniaka w Teatrze Nowym w Poznaniu, "Korporacji" w Teatrze Powszechnym w Radomiu" i "Nietykalnych" w Teatrze Wytwórnia w Warszawie.
1.Jednak od jakiegoś czasu mieszkasz za granicą. Jak długo mieszkasz już w Stanach żjednoczonych?
W USA mieszkam 3 lata
2.Jak tam trafiłaś?
 Moja siostra mieszka tutaj od 15 lat. Od 2001 spędzałam tutaj każde wakacje, ale nigdy nie myślałam o stalym pobycie, poniewaz w Polsce bylam aktorką i chcialam nią pozostać. Tutaj (w USA) byłoby mi ciężko utrzymać się z aktorstwa, po pierwsze ze względu na akcent (ile jest ról dla obcokrajowców???!!!), a poza tym w tym mieście Iiokolicy gra się za darmo (Community Theater I mnóstwo projektów, w których grasz, bo to kochasz I tyle). 
   Trzy lata temu moja sytuacja osobista w Polsce zrobiła sie nieciekawa (rozpad związku, niezbyt udany nowy związek, praca nie do końca dająca satysfakcję i odpowiednie wynagrodzenie, itp). Postanowiłam polecieć do Stanów na dłużej niż zwykle, ponieważ nic mnie już w Polsce nie trzymalo (oprócz mamy i babci oczywiście, które nadal tam mieszkają). Zawiesiłam działalność firmy na rok, pozamykałam projekty, nad którymi pracowałam, zrezygnowałam ze “Snu Nocy Letniej” (co sprawilo mi najwiekszy ból) I wylecialam na 6 miesięcy, nie bardzo wiedząc czego się  po tym wyjeżdzie spodziewać.
  Przez pierwsze kilka miesięcy wszystko wskazywało na to, że wręcę do Polski, ale....poznalam “na nowo” pewnego osobnika płci męskiej  Mówię “na nowo”, pownieważ pierwszy raz spotkaliśmy sie 13 lat temu! Nie utrzymywaliśmy kontaktu przez ten czas, ale tym razem postanowiliśmy spędzić ze sobą więcej czasu. Zakochalismy się no Iireszta już wiadoma  Pobraliśmy się, urodzilam synka i jestem w ciąży z drugim szkrabem. W międzyczasie dostałam pracę, która pozwoliła mi na wizę pracowniczą, dzięki czemu później mogłam starac się o zieloną kartę. Dostalam kartę, zrezygnowalam z pracy i zalożyłam firmę.
3.Przez większą część swojego życia mieszkałaś w Polsce, jakbyś porównała podejście do macierzyństwa,wychowania w tych obu krajach?

Przede wszystkim zazdroszczę matkom żyjącym w Polsce płatnego urlopu macierzyńskiego! Tutaj to zależy od firmy, w której pracujesz, ale zazwyczaj nie jest to więcej niż 6 tygodni. Ja swój przedłużylam do 3 miesięcy, ale po 6 tygodniach był to już bezpłatny urlop. Teraz to w ogóle nie będę miała urlopu, bo sama się zatrudniam  Nie wiem jakie ma się podejście do macierzyństwa i wychowania dzieci w Polsce, bo nigdy nie miałam tam dzieci  Nie mialam też styczności z mamami z małymi dziećmi, ponieważ w moim środowisku mało kto miał dzieci w tamtym czasie... Teraz już mają i jestem w kontakcie ze znajomymi mamami w Polsce. Myślę, że nie różnimy się bardzo. Przede wszystkim prawie wszystkie ksiązki o wychowaniu u macierzyństwie, które czytają mamy w Polsce były napisane przez Amerykanów, więc mamy dostęp do podobnej literatury. 

4.Świat akcesoriów dla dzieci jest przebogaty,czy korzystałaś z jakiś specjalnych nowinek w pierwszej ciąży,albo teraz?
Myślę, że jedyną nowinką z jakiej skorzystalam to był Mamaroo . Tomek nie znosił zwyklej huśtawki i jak zobaczyliśmy to w internecie to pomyśleliśmy, że może się nadać...i działało super. Poza tym wszystko prawie miałam od mojej siostry, która ma teraz  3-letnią  córkę. Wszystkie sprzęty i ciuchy, które nie byly różowe  przejęłam po jej malej. Nie jestem bardzo wybredna jeśli chodzi o akcesoria i ciuchy dla dzieci. Firmy robią ogromnę pieniądze na ludziach, którzy chcą się pochwalić, że mają coś super....trochę jak nowym samochodem.
Mam dobrą spacerówke firmy Britax i to chyba na tyle z super akcesoriów...
5.Wracając do Twojej pierwszej ciąży,co cię najbardziej zaskoczyło w samej sobie, w twoim odbiorze świata,dziecka, swojego ciała?
WSZYSTKO!!! Mialam straszne wahania nastrojów, płakałam bez powodu co chwilę. Miałam też poranne mdłości przec ponad 4 miesiące. Te mdlości trwaly 24 godziny na dobę! Moje cialo się bardzo nie zmienilo do 5 miesiąca (oprocz rosnącego brzucha oczywiście) I to mnie zaskoczylo. Chodziłam na zajęcia baletu do okolo 6 miesiąca, więc może to dzięki temu. Potem zaczęłam tracić balans i przestałam tańczyć  Jak już mi się zaczęło zmieniać ciało to miałam kolejny powód do płaczu, bo wyobrażalam sobie swoje ciało po porodzie – zwiotczałe, z rozstępami itp. Mimo wszelkich zapewnień męża i ludzi wkoło, że wyglądam dobrze, nie mogłam w to uwierzyć i miałam często doły z tego powodu. 

Wcześniej nigdy nie byłam fanką dzieci, wręcz mnie irytowaly. Zastanawiałam się jak to będzie z moim własnym, czy bedę je kochać itp. W ciązy z miesiąca na miesiac mi sie to zmienialo, a juz szczegolnie jak zaczelam czuc ruchy dziecka. Zaczełam zauważac inne dzieci I postrzegać je w zupełnie inny sposób niż wcześniej.
W rejonie, w którym żyję ludzie są bardzo przyjażni i pozytywni. W związku z tym gdziekolwiek poszłam zawsze znalazło się kilka obcych osób rozczulających się nad moim brzuchem, jaki to śliczny, jak to mi gratulują, kiedy rozwiązanie itp. To bylo miłe przez kilka tygodni, a nie przez 6 miesiecy! Najbardziej irytowali mnie tacy, którzy chcieli dotknąć brzucha, albo wręcz dotykali bez pytania! Zabawne jest to, że ja sama kiedyś chciałam dotykać brzuchów. Teraz sama bym siebie rozszarpała za takie coś 
6.Czy teraz jest inaczej?
Teraz jestem bardziej wyluzowana. Wiem, co mnie czeka i raczej nic nie jest mnie w stanie zaskoczyć  Chociaż mdlości trzymały mnie prawie 4 miesiące, były mocniejsze niż za pierwszym razem. Może to dziewczynka  Nadal nie czuję się najlepiej, ale to nic w porównaniu z tym, co bylo wcześniej.
Nadal nie znoszę jak ludzie chcą dotykać mojego brzucha! Mam zamiar kupić sobie koszulkę, na której jest napisane: Don't Touch the Belly ,
7.Czy po urodzeniu pierwszego dziecka wróciłas do pracy?
Tak, po 3 miesiacach
8.Czym się obecnie zajmujesz?
Jestem licencjonowanym edukatorem Kindermusik International. Mam wlasną firmę I prowadzę zajęcia muzyczne dla dzieci Kindermusik with Ms. Iwona
9.Co to za zajęcia?

  Kindermusik International jest jendym z wiodących programów ogólnorozwojowych dla dzieci w wieku 0-7 lat, opartych na muzyce. Zajęcia prowadzone są w obecności rodziców, ponieważ to oni są najlepszymi nauczycielami swoich dzieci, ale można je prowadzić również w przedszkolach, bez udziału rodziców. Podczas zajęć dzieci rozwijają swoje umiejetności poznawcze, fizyczne, społeczne, emocjonalne, językowe i muzyczne, ale przede wszystkim dobrze się bawią.
Zajęcia odbywają się raz w tygoeniu przez 45 minut (w przedszkolach prze 30 minut). Co miesiąc każde dziecko dostaje zestaw materialów do domu (płyta z piosenkami I wierszykami oraz podręcznik dla rodziców), dzięki którym rodzice mogą bawić się ze swoimi dziećmi w domu i jednocześnie ucząc je. Te materialy są kontynuacją zajęć. Im więcej dzieci sluchają muzyki z plyty tym szybciej zapamietują slowa, melodie rytm itp, ponieważ uczą sie przez powtarzanie.
Wszystkie działania, takie jak śpiew, taniec, gra na intrumentach, czytanie krótkich historyjek i aktywne sluchanie (słuchanie nagranych dzwieków otaczającego świata) są bardzo dobrze dostosowane do wieku dzieci. Rozwijają ich wyobraźnię, umiejętnosci werbalne, wokalne i ruchowe. Motywują kreatywność, budują umiejętności społeczne, zwiększaja poczucie własnej wartości, uczą samokontroli, skupiania uwagi, wzmacniają i rozwijają poczucie rytmu.
Jest to także idealne miejsce, aby spotkać się z innymi mamami, ojcami lub innymi opiekunami i wymienić doświadczenia lub po prostu dobrze się bawić ze swoimi pociechami i budować tę szczególną więź.
10.Czy warto angażować dziecko od najmłodszych lat w takie działania artystyczne?
Oczywiście! Nigdy nie jest za wcześnie, żeby pomóc dziecku się rozwijać.
11.Może lepiej dałabyś mu być dzieckiem:)))?
Dzieci, ktore uczeszczają na zajęcia Kindermusik nie tracą nic z dzieciństwa a zyskująwiele. Te zajęcia przygotowują je na lepszy start w szkole, ale też ogólnie do życia.

 Pomagają skupiać ich uwagę, co jest bardzo przydatne w domu! Wolałabys, żeby Twoje dziecko sluchalo Ciebie jeśli mówisz, że picie wody z kałuży jest niezdrowe i nie wolno tego robić, czy dałabyś mu napic się do woli, bo to taka fajna zabawa?  Najważniejsze jest uczyć dzieci w taki sposob, żeby one same nie wiedzialy, że sie uczą, czyli poprzez zabawę. Wiele badań zostało przeprowadzonych na temat pozytywnego wpływu muzyki na wiele aspektów rozwoju dziecka.
12.Jak już wspominałyśmy po raz dugi będziesz mamą,kiedy nastąpi rozwiązanie?
Teoretycznie 20 pazdziernika.
13.Czy będzie baby shower? w Polsce jest to znane... trochę...  Może wyjaśnisz co to takiego?
Nie sadzę, że będę miała baby shower, ponieważ zazwyczaj nie robi się tego więcej niż raz, ale nie wiem, może zlamie zasady 
Baby shower zwykle odbywa się jakiś miesiąc lub dwa, przed porodem, chociaż to zależy. Jest to impreza, której Ty nie przygotowujesz. Przygotowuje ja dla Ciebie ktoś inny, w swoim domu, zaprasza gości i zajmuje się całą organizacją. Ty się tylko pojawiasz jako gość specjalny. 

To zwykle odbywa się w ciagu dnia, z jakimś poczęstunkiem, zabawami i oczywiście prezentami. Zaproszeni goscie otrzymują zaproszenie pocztą lub mailem, na którym jest napisane gdzie jest mama zarejestrowana na kupno prezentow. Taka mama sie wcześniej rejestruje w jednym ze sklepów z rzeczami dla dzieci (przez internet albo osobiście w sklepie), klika listę przedmiotów, których będzie potrzebować i goscie mogą z niej kupić co chcą. To jest super pomysl, bo przynajmniej wiesz, że dostaniesz to, czego potrzebujesz i to w takich ilościach jakich chcesz. Podczas Baby Shower jest czas na otwieranie prezentów, więc otwieraszi i mówisz wszystkie "ochy" i "achy" , jak to trafili  Ogólnie bardzo przyjazne popołudnie.
Czego życzyc przedsiębiorczej mamie?:)
Siły! 
I czy mozna być jednocześnie mamą i człowiekiem Twoim zdaniem? Czy można zachować siebie w macierzyństwie?
Oczywiście. Pewne sprawy się przewartosciowują same i dzięki temu nie czujesz, że coś tracisz, a wręcz przeciwnie- zyskujesz wiele!



Ps. Zajęcia kindermusic są prowadzone także w Posce, ale z tego co widzialam w necie to raczej w małych miasteczkach. W Warszawie nie wiem czy jest, jeżeli tak dajcie znać. Miłej nocy:))

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz